ПОШУК НА БЛОЗІ

УКРАЇНСЬКА МОВА

Мова важлива!!!!




КЛАСИФІКАЦІЯ ТИПІВ УРОКІВ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ



Українська мова - важлива

Інтерактивні таблиці з української мови 
На допомогу учневі!


Вимоги до оформлення та перевірки зошитів з української мови та літератури, зарубіжної літератури. 
Методичні рекомендації 

ЖИВИЙ КОНСПЕКТ "ПРЯМА МОВА. НЕПРЯМА МОВА. ДІАЛОГ. ЦИТАТИ"
НА ДОПОМОГУ УЧНЕВІ




ЖИВИЙ КОНСПЕКТ "ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ПРОСТЕ УСКЛАДНЕНЕ РЕЧЕННЯ " 9 клас
НА ДОПОМОГУ УЧНЕВІ


Інтелектуальний ярмарок для юних мовознавців(презентація-супровід)


Сценарій заходу "Інтелектуальний ярмарок для юних мовознавців"




Відеопоезія на вірш Л.Костенко "Очима ти мені сказав: люблю!"





Відеопоезія "Дитинство"



Українська мова
5 клас



Тема. Складне речення. Кома між частинами складного речення.
Мета: ознайомити учнів з поняттям про складне речення; обґрунтувати вживання розділових знаків; формувати вміння розпізнавати складне речення та сполучники в ньому; розвивати логічне мислення; виховувати в учнів любов до народної творчості.
Тип уроку: засвоєння нових знань (урок-казка).
Обладнання: картки з завданнями та схемами, ілюстрації до казок, плакат із зображенням казкового замку, макети чоловічків-сполучників.

Перебіг уроку
I.Мотивація навчання учнів.
1.Організаційний момент.


2.Оголошення теми й мети уроку (на дошці плакат із зображенням казкового замку).


Учитель. Діти! Минулого уроку ми закінчили вивчення простого речення. Сьогодні на уроці ми розглянемо складне речення, спробуємо пояснити вживання розділових знаків, навчимося розпізнавати складне речення та сполучники в ньому.

II. Актуалізація опорних знань учнів.
Учитель. Діти, прочитайте наведені речення, порівняйте їх інтонацію та знайдіть граматичні основи в них. Чим подібні і чим різняться ці речення?
А. Сміється сонце з небозводу. Кудись хмарки на конях мчать.
Б. Сміється сонце з небозводу, кудись хмарки на конях мчать.


III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.     Пояснення вчителем різниці між простим і складним реченням.
2.     Пояснити і записати на дошці, чому перше з наведених речень просте, а друге – складне. Знайти в них граматичні основи.
              А.Сонце вже звернуло з обіду і хилиться на захід. (І. Цюпа)
             Б.Сонце підбилося вгору, і туман розвіявся. (Ю. Збанацький)
3.     З’ясувати, чому в другому реченні кому перед сполучником і поставлено, а в першому – ні.
4.     Відгадати загадки. З’ясувати, скільки в них граматичних основ, знайти сполучники.
   А. Два брати весь вік живуть, один на одного дивляться, а докупи не зійдуться. (Небо і земля)
  Б. Хто вік біжить і не втомиться? (Вода)
 В. Сестра до брата в гості йде, а він од неї ховається. (Ніч і день)
  Г. Ми в окропі кипіли, велику муку терпіли, за те нас усіх хвалять, та не всі варять.(Вареники)
5.     Учитель.
Давайте згадаємо таку цікаву науку, як фонетика. Що вона вивчає? Назвіть кількість букв і звуків у словах: живуть(6 б., 5 зв.), хвалять(7 б., 6 зв.), неї(3 б.,4 зв.).
6.     Фізкультхвилинка.
                                 Буратіно потягнувся,
                                 Раз нагнувся, два нагнувся,
                                 Руки в сторони розвів,
                                 Мабуть, ключик загубив.
                                 Щоб той ключик відшукати,
                                 На носочки треба встати,
                                 І тихенько посідати.
7.     Зробити висновок: за допомогою чого з’єднуються прості речення в складному?
Учитель. Діти! Ви бачите, що частини складного речення          з’єднуються за допомогою сполучників і без них. Це такі сполучники,  як: і, та. А є ще такі: оскільки, немов, одначе, коли, що та інші. Щоб допомогти вам краще запам’ятати їх, ми запросили сполучників до нас на урок.
(Учитель читає вірш)
      В королівському палаці
      У тяжкій щоденній праці
      Дивні мешканці живуть,
                           Їх сполучниками звуть.
                           Слова й речення єднають,
                           Майже не відпочивають.
                           Ось наймення цих служак:
                           А, але, або, однак,
                           Що, тому що, бо, зате,
                           Як, немов, нехай, неначе,
                           Буцім, та, коли, одначе.
(На дошці поруч з’являються макети чоловічків-сполучників.)
Учитель. Ось наші гості перед вами. Щоб засвоїти їх правопис, спробуємо скласти кросворд, із стрижневим словом „сполучник“.
8.     Складання кросворду.
                                           
О
С
К
І
Л
Ь
К
И

П
Р
О
Т
Е


А
Б
О



К
О
Л
И


Б
У
Ц
І
М

О
Д
Н
А
Ч
Е




Н
Е
М
О
В

Ч
И

О
Д
Н
А
К
                                          

9.     Учитель. Дуже добре! Ви всі молодці! А тепер погляньте на


малюнки і скажіть, до яких казок вони дібрані.




\


Учитель розміщує на дошці ілюстрації до казок „Колобок”, „Кобиляча голова”, „Цап та баран”).
10.     Відповіді учнів.
11.     Учитель. А тепер спробуйте дібрати за малюнками складні речення, використовуючи будь-які сполучники.
Відповіді учнів. Обговорення виступів.
12.     Учитель. А тепер давайте прослідкуємо, як сполучники живуть у прислів’ях. Наступне завдання для вас буде таким: знайти кінцівки до прислів’їв, розставити розділові знаки в них та пояснити їх вживання.
Не помиляється той                                хто нічого не робить.
Де слова з ділом розходяться                там непорядки водяться.
Вчись не до старості                              а до смерті.
Щоб других навчити                              треба самому вміти.
Де рідний край                                        там і під ялиною рай.
Хто меч підняв                                        від меча й загине.
13.     Перевірка виконаного завдання. Обговорення відповідей.
14.     Зробити розбір поданих слів за будовою: непорядки, ялиною, край.
15.     Учитель. А тепер наші гості хочуть перевірити, наскільки у вас, діти, розвинуте логічне мислення. Наші сполучники підготували для вас кілька ребусів, відгадки до яких–це сполучники (відгадки: оскільки, однак, проте, немов).
16.    



Учні відгадують ребуси.

17.     Оцінювання учнів.


IV. Закріплення матеріалу.
1.     Тестування.
1) За будовою речення поділяються на:
       А) прості й складні;
       Б) поширені й непоширені;
       В) односкладні й двоскладні.
2) Складне речення—це таке речення, яке:
       А) містить одну граматичну основу;
       Б) містить дві або більше граматичних основ.
3)  Частини складного речення з’єднуються за допомогою:
        А) прийменників;
        Б) сполучників;
        В) часток.
4) Граматична основа речення—це:
         А) головні і другорядні члени речення;
         Б) підмет і присудок.
2. Виписати з карток по одному складному реченню і визначити його граматичну основу.

V. Домашнє завдання.
Виконати вправу №153 (виписати складні речення, визначити сполучники та граматичні основи в них).



Немає коментарів:

Дописати коментар